Biltrial
Definisjon
Biltrial er en ferdighetskonkurranse i terrengkjøring for 4-hjulsdrevne biler. Flere seksjoner/baner kjøres, resultat avgjøres ved prikkbelastning. Avgjørende for resultatet er førernes evne til å manøvrere sitt kjøretøy i terrenget med stor presisjon i krevende situasjoner. Farten er således ikke avgjørende. Konkurransene kan kjøres med co-driver. Får å delta i trening og konkurranser kreves det lisenser utstedt av NBF. Personliglisens for deltager / co-driver og vognlisens på kjøretøyet til bilen. Arrangørklubb kan utstede engangslisenser på det enkelte arrangement. Mer info om engangslisenser

Historikk
Biltrial oppstod på 80 tallet som klubbmesterskap og cuper i de forskjellige offroad klubbene. Blant de første konkurransene som ble kjørt var "tøffløype" som ble arrangert på det legendariske treffet Stor Trandum, den gang med bare en klasse. Dette utviklet seg til flere klasser, slik alle kunne delta originale og ombygde biler. Reglene var enkle: Original var ikke hevede biler. Hevede biler deltes i to klasser, til og med 33" dekk og over 33" dekk. På 90 tallet satt en gruppe mennesker seg ned og prøvde å tilpasse reglene med de Svenske. Samt å få biltrial inn i Norges Bilsportforbund, slik at en forsikring gjaldt under konkurransene hvis en ulykke skulle skje. I dag er biltrial en motorsport på lik linje med bilcross og rally i Norges Bilsportforbund. Det kjøres Norgescup, lokale cuper og klubbmesterskap. Det arrangeres også Nordisk mesterskap (Nordic Trial) og Europamesterskap (Eurotrial).

Klasseinndeling
Bilene deles inn i 7 klasser med regelverk fra Norges Bilsportforbund, og kan forenklet deles inn slik:

(I Norgescup kjøres kun klasse 1-5)

 

Klasse 1: Original

Originale biler med sikkerhets utstyr, veldig få modifikasjoner kan gjøres. Ettermontering av 1 sperre i aksling og bruk av dekk med grovere mønster tillatt.

 

Klasse 2: Standard

Tilnærmet originale biler med sikkerhets utstyr, noen få modifikasjoner kan gjøres. Deler av chassi og karosseri kan demonteres. Ettermontering av sperrer i akslinger og bruk av større dekk med grovere mønster såfremt ingen tilpassing av karosseri er utført. Heving tillatt.

 

Klasse 3: Modified

Skal ha umiddelbar gjenkjenningsverdi til serieprodusert utgave av kjøretøyet. Her er det mulig å heve bilen ubegrenset samt tilpasse karosseri for å få plass til større dekk. Fritt motorvalg. Ingen tilleggs systemer som styrebrems eller 4hjulsstyring tillatt.

 

Klasse 4: Pro-Modified

Karosseriet skal kunne identifiseres med serieprodusert person-, vare- eller lastebil. Det tillates fri oppbygging av ramme/chassis. Tillatt å bytte til annen type fjæring, andre typer aksler og hjuloppheng samt hydraulisk styring. Styrebrems tillat.

 

Klasse 5: Prototype

Her er det meste tillatt, det kan nevnes 4 hjulstyring, styrebremser og hydraulisk fjæring.

 

Klasse 6: Light Truck

Klassen er åpen for kjøretøy med minste akselavstand 260 cm og er klassen for de store bilen. Et mer betegnede navn ville vært "full size", vi snakker om biler som amerikanske pickup, Hummer og Unimog. Moderat heving og større dekk med grovt mønster er tillatt.

 

Klasse 7: Fun Klass.

Klasse for kjøretøy som tilfredsstiller sikkerhets reglementet men ikke klasser inn i andre klasser.

 

Detaljert teknisk reglement                                              

Mer info om Offroad og grener finner dere her






Bookmark and Share
 
Sponsorer
    Tingstad hovedlogo stor RGB 631 6e7643ae4a35bbbe589b5366bccb4114 banner stiftelse-kjell-holm-logovisning    muchachomalo-logo10636154 802565583139972 6404063698319822490 n