IMG 3005

Snipp, snapp, snute ...

I mars 2015 valgte Kongelig Norsk Automobilklub (KNA) som er den internasjonale representanten for bilsport i Norge å ekskludere NAF, AmCar og MA fra Norges Bilsport forbund. (NBF) 
NAF klaget avgjørelsen inn til FIA som lovet å ta grep. – Bilsport for alle!

Etter mange og lange intense forhandlinger så Hovedstyret  (HS) i NAF Norge at FIA ikke vil komme med et forslag som kunne sikre en forutsigbar medlemsstyrt og demokratisk organisering av Norges Bilsport forbund.

Derfor vedtok et enstemmig hovedstyre i NAF at forholdet til Norges Bilsport forbund avvikles fra 01. januar 2017.

I praksis betyr dette at over 30 NAF Motorsport klubber med rundt 16 000 medlemmer, og 15 motorsport baner legges ned fra Nyttår.

Sikkert en tung avgjørelse å ta for hovedstyret, jeg får bare håpe at alle medlemmene der føler at dette var det eneste rette for NAF, for dette er alvorlig. Her er et meget stort tillitsmannsaperat og ikke minst en solid vervingskanal som nå er borte. Men vi skal la dette ligge i dag …

For NAF Motorsport Ålesund (NMÅ) sin del betyr dette at over 80 år med bilsport historie og trafikksikkerhetsarbeid i NAF er over.

Vi tar en liten oppsummering:

I Årboken fra1934 uttalte formannen i NAF Ålesund og omegn: << at det var vanskelig for vår avdeling å arrangere noget billøp, da det var meget vidløftig og kostbar affære. >>
Men arrangements - komiteen fikk i oppdrag å foreta undersøkelser.

Komiteen ble supplert med Ingolf Carlsen og Fritz Emblem til dette formålet.

Det ble med dette det året den første Bilsport komiteen ble stiftet i Ålesund.

Imidlertid skulle det gå enda nærmere to år før første løp ble avviklet. I 1936 siterer vi fra styreprotokollen: << Der ble besluttet kjøpt av avdelingen, en original svensk tidstabell for automobilløp.>>
Og på den 6. måneds 14. dag samme året ble det første billøp i vår avdeling arrangert. 
Det var et løp på 175 km. Referat og resultatlister fra løpet er dessverre kommet bort, men økonomisk viste løpet et underskudd på kr. 12.52,-  << som ble vedtatt dekket av foreningens kasse >>

Det var PO – løp det handlet om på denne tiden, eller Pålitelighet/Orientering som det står for. Formålet med PO – løpene var å få sjåføren og kartleseren til å kjøre mest mulig opp til en oppgitt gjennomsnittshastighet, (pålitelighet) og samtidig kjøre den korrekte kjørerute som sportskomiteen uttrykt i kjøreorden. (orientering) Denne formen for billøp ble svært populær og fikk meget god oppslutning. PO – løp ble kjørt frem til slutten av åttitallet.

Videre i årene fram til krigen ble det arrangert få løp. I krigsåra ble det av naturlige grunner ikke arrangert noen løp, og det gikk enda to år etter krigen før neste billøp ble arrangert.

Første juli 1947 ble det for første gang arrangert billøp i en annen form en PO – løp i Ålesund, Under ledelse av Kristen Rasch – Haugen ble et såkalt << Trygg- trafikk- løp >> avholdt, som ble det første i den retning i vår region.
Av vanskelighetene kan nevnes: Hest, vanskelig å passere; dukke som ble kastet foran bilen i en avstand av 10 meter. (Det ble meldt om mange døde); ryggeprøve mellom 50 – 60 kasser. Løpet gikk i byens gater og ble vunnet av John Rekdal, som var fører og Bjørn Grytten som var kartleser. 

Men sportskomiteens forman Kristen Rasch Larsen var ikke fornøyd med dette, den 17. juni 1948 ble << Trygg- trafikk- løp>> arrangert på ny, men denne gang med tillegg av skyteprøve på skytebanen i Olsvika.

I 1948 ble også det sagnomsuste  << Beredskapsløpet>> avviklet i samarbeid med heimvernet.

I foreningens 25 års- skrift kan vi klippe følgende derfra:

Tanken om et <<beredskapsløp>> dukket opp sensommeren 1948. Været hadde vært riktig så godt lenge, og etter å ha innhentet de for 
<< rasjoneringen>> nødvendige tillatelser, kunne sportskomiteen melde klart for løp 24. oktober. Løpets lengde var 183.9 km, og kjøringen var skjønnsomt fordelt på dårlige og gode veier, med passende gjennomsnitthastigheter.
Hvem som fikk største sjokker søndags morgen, deltagerne eller sportskomiteen blir vel aldri klarlagt. Ett er i hvert fall sikkert, vi i sportskomiteen var nærmest lamslått – snøen var kommet!

Hvordan i all verden skulle dette gå? Telefoner kimte – nervøse komité medlemmer – formann – styret. Må vi avlyse? Et møte ble i all hast kalt sammen på Rutebilsentralens kontor tidlig om morgenen. Der slo formann, tannlege Leif Langlo fast: << Nei, skal det være beredskapsløp, så skal det være beredskapsløp. Det skal kjøres etter de ferdige ordrer. >>
Avgjørelsen var tatt, nå fikk det bære eller briste.
Nervøsiteten steg proporsjonalt med tiden fram til start.
Av de 26 vogner som startet var her bare en med kjettinger, noen hadde med noen filler fra året før, de fleste hadde ikke. Vogn etter vogn strøk av gårde fulgt av komiteens beste ønsker og bange anelser.

På grunn av forholdene var det vanskelig å få inn pålitelige rapporter under første del av løpet. De som kom var i sannhet slik at komiteen følte seg enda mer uvel, grøftekjøringer, ut i åkeren – poster som måtte ha hjelp fra deltakerne for å nå frem.
Endelig fikk vi pålitelige rapporter fra Ørskog fjellet, og situasjonen lysnet litt, hadde de klart seg så langt så holder resten trøstet vi hverandre med. Og resten holdt. 21 av de 26 startende fullførte løpet.

I 1951 startet det opp med natt løp som ble arrangert i samarbeid med KNA.

Konkurransen med KNA ble etter hvert sterk og i 1954 ble det ble satt opp vandrepokaler som det ble kjørt om på tvers av klubbene.

Og med konkurranse fra KNA ble det følgelig duket for ett klubb løp i NAF Ålesund. I 1955 ble Johan Aasestrand og Jon Jørpeland vinnere.

På slutten av 50 tallet ble det også arrangert en del rebusløp i byens gater, men det var stadig PO – løpene som var mest populære.

For å inspirere deltakerne ble det i 1958 startet opp med å kåre klubbmestere hvert år, Det gikk altså 24 år etter at den første sportskomiteen ble stiftet til det ble startet med å kåre klubbmestere i Ålesund. De første ”ordentlige” klubbemestrene ble Hermann Vangsnes og Rolf Asbjørnsen.

På begynnelsen av 60 tallet begynte aktiviteten på PO – fronten å ta seg opp vesentlig og det ble arrangert kartleser kurs, og NAF Ålesund forsynte seg grovt av pokalene rundt om, en husker lag som Johan Aasestrand/Jon Jørpeland, Kåre Bjørnsen/Knut Sæthre, Rasch – Haugen/Kåre Monsen, ekteparet Bjørg og John Olsen og ikke minst brødrene Rolf og Asbjørn Asbjørnsen.

I 1959 deltok Bjørn Wennsberg og Rolf Asbjørnsen i Rally Viking, der de ble nr. 59 av 90 deltagere. Noe som ble tolket som en meget hederlig figur.

Fra 1961 og fram til begynnelsen av 80 tallet fikk PO – løpene en betydelig utvikling med egne spesialkart som gjorde at vanskeligheten ble større. Og er siden erstattet av Rally, Bilorientering og økonomiløp.

Nå dukket også Bilslalåm – løpene opp der NAF tok flere NM – gull.

På 80 tallet kom også Gokart banen på plass ÅCCR med Arne Voldsund og Krabbe Knutsen i spissen. Dette var aldri et NAF – anlegg men førerne kjørte for NAF, og NAF bidro med økonomisk støtte.

Her kom også klubbens første NM – gull i Gokart med Arne Voldsund.

På 90 tallet kom Bilcross – banen på plass i Olsvika, og det la grunnlaget for det vi driver med innen bilsport i dag. Denne var opprinnelig planlagt som glattkjøringsbane, og denne var på ”flyttefot” i flere år, fra Vasstranda, til Ellingsøya før den endelig ble prosjektert til å havne i Olsvika.

På denne tiden kom nye og yngre krefter inn i NAF avd. Ålesund og omegn og planene med glattkjøringsbane ble skrinlagt, og det endte opp med en øvingsbane med mørkekjøringstrase og en rundkjøring til å øve seg i.

Men grunnen var tildelt, og igjen kom Arne Voldsund på banen og tegnet Bilcross bane, og vips var anlegget på plass, det første Bilcrossløpet i Ålesund ble arrangert i 1991 og ble vunnet av Jan Hugo Sunde.

At dette ble populært kjenner vi til, og på midten av 90 tallet var vi oppe i rundt 70 lokale førere. Siden har det gått litt opp og ned med Bilcross, men nye grener har komt til.

I 2006 tok NAF sentralt grep og dannet en egen Motorsport komite og vi fikk navnet NAF Motorsport Ålesund.

NAF Motorsport Ålesund har i dag mer enn 9 forskjellige motorsport grener representert, og er nok en av de klubbene i Norge som arrangerer flest løp årlig. For 2016 approberte vi 17 løp. 

Vi er godt kjent for arrangementer som Ålesund cup i Autoslalåm og  Bilsport superweekend som arrangeres i Ålesund hvert år, her inviterer vi til en lang helg fyllt med action, fart og spenning! Da kjøres det Drifting, Autoslalåm, Biltrial og Bilcross, flere klasser i hver gren. 

Gjennom et godt samarbeide med Ålesund kommune har vi også fått integrert funksjonshemmede inn i ATV -gruppen. 

Så at her har vært noen komiteer som har fungert godt de siste 80 årene er heilt sikkert!

Jeg er både glad og stolt av å ha fått vært en del av denne reisen, jeg har vært med i rundt 25 år på alle mulige nivåer, både som funksjonær, aktiv og de siste 16 årene som leder. Jeg har fått noen priser i min periode både som ”Årets drivaksling” i NBF og Årets Ildsjel i NAF, priser som jeg ikke kan få gjentatt nok, er like mye deres! Vi har også vært nominert til årets motorsport klubb flere år på rad. Bra jobba!

Det har vært en glede å bli kjent med så mange herlige mennesker disse årene, det har vært flust med utfordringer og så mye arbeid, men sammen har vi løst dem fleste.

Av nedturer så må det være at fornuften fikk seire rundt Bakkeløpet i Geiranger i høst, hadde vi vist hvor vi sto i dag så hadde vi kjørt! Så ærlig skal vi vel være?

Men nå må vi gå sammen og stake ut kursen videre, det må dannes en ny Bilsport klubb utenom NAF, så noen valg må tas. Den nye klubben får leieavtaler med NAF avd. Ålesund og omegn på Ålesund Motorstadion, så kjøring skal det bli.

For min egen del så må jeg si jeg smatter rundt tanken på å gi meg med bilsport nå. Det er dårlig med motivasjon å spore, og skuffelsen slipper ikke taket … Men uansett, så får vi en ny klubb på plass først. Og nye koster, koster best osv.

i lokalavdelingen ønsker jeg å fortsette, her er mye arbeid jeg nå ser fram til å fronte, men først skal det jo velges i slutten av mars … Nok snakk!

Onsdag 28. desember gikk derfor det siste løpet i NAF regi av stabelen på Ålesund Motorstadion. Det tradisjonelle ”Ribbeløpet” i Autoslalåm. 

Men at dette skulle være det siste løpet tror vi ikke værgudene var enige i, for et vær dem diska opp med! Full storm! Kjeglene flaug vegg i mellom og vi måtte finne fram de største kjeglene som finnes for at de ikke skulle blåse bort. Løpet ble gjennomført, publikum klorte seg fast, og det blei et fint løp med alle værstingene på plass!

Sven Pedersen vant suverent klasse 1, Egil Lundanes like suverent klasse 2 og Krztoff Kogut var raskest av nybegynnerne.

Mye sosialt og mye go- prat i brakka både før og etter løpet, Grandiosaen var så god at enkelte fikk Julestemning! 

Jeg avslutter med et håp om at dere vil fortsette å være Naffere, at vi kan møtes ned på brakka, og står samla rundt alt det andre vi driver med i NAF avd. Ålesund og omegn.

Også viktig å huske at de grenene som ligger utenom Norges Bilsport forbund, som ATV og MX fortsetter som før.

- Det du lærer kan redde liv!

Godt Nyttår fine folka!


Ærbødigst hilsen Daggen


Bookmark and Share
 
Sponsorer
    Tingstad hovedlogo stor RGB 631 6e7643ae4a35bbbe589b5366bccb4114 banner stiftelse-kjell-holm-logovisning    muchachomalo-logo10636154 802565583139972 6404063698319822490 n